Bas

Bas van Haastrecht

In 1989 ben ik gestart in de reclame. Al vrij snel merkte ik dat het zoeken naar en vastleggen van ‘de essentie’ mij sterk bezig hield. Vanuit de overtuiging dat de gemiddelde consument liever niet naar reclame kijkt, ben ik me vervolgens gaan verdiepen in andere disciplines waar het creëren van relevantie voorop stond.

Internal branding, experience marketing en merk activatie waren tussenstops naar het besef dat merken en organisaties steeds meer beoordeeld en gekozen zullen worden op basis van de waarden die ze vertegenwoordigen. Sinds 2005 houd ik me daarom vooral bezig met vraagstukken waarin organisaties een goede balans weten te vinden tussen de markt, de maatschappij en hun medewerkers.

 

De stappen naar This Is Why

Tussen 2007 en 2012 was ik partner in Social Engagement Consultancy, een bureau waarin we maatschappelijke platforms bouwden voor onder andere KPN (het Mooiste Contact Fonds), Deloitte (Fair Chance Foundation) en Delta (Zeeland fonds). In dit bureau heb ik ook het initiatief genomen voor het opzetten van de Maatschappelijk Imago Monitor.

Tussen 2012 en 2017 was ik partner in Hope & Glory, een bureau dat zich met strategie, concept en communicatie richtte op het stimuleren van duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Klanten waren onder andere ASN Bank, PGGM, PostNL, waterleidingbedrijf PWN en de Alliantie Verduurzaming Voedsel.

Begin 2017 is This Is Why opgericht.

 

Mijn kracht en mijn rol

Ik ben een snelle denker, die in staat is om zowel op een abstract als concreet niveau te denken. Ik schakel makkelijk tussen mijn rechter en linker hersenhelft. Ik combineer gedegen analytisch denkwerk met creatieve vertalingen. Het maakt dat ik strategische visies snel kan omzetten in concrete oplossingen. Daarnaast beschik ik over een groot kritisch vermogen. Dat zorgt ervoor dat ik zowel scherp kan beoordelen ‘wat er is’ als anderen kan inspireren en gidsen naar ‘wat er kan’.

Ik wordt zowel ingeschakeld als strategie coach die processen faciliteert en actief en kritisch meedenkt en/of als adviseur die oplossingen aandraagt.

Het is mensenwerk

Het is mijn overtuiging dat in alle strategische keuzes er veel ruimte moet zijn voor persoonlijke inbreng. Mensen projecteren wie ze zijn in wat ze doen. Hun persoonlijke overtuigingen en dromen zijn daarom een bron van energie voor de organisatie.

Alles is communicatie

Vanuit mijn achtergrond als merkenbouwer en communicatiemaker heb ik ervaren ik dat de communicatieve waarde van plannen en vooral voorbeeldgedrag wezenlijk zijn voor het inspireren van organisaties en teams. ‘Het verhaal’ van een strategie, de manier waarop die uitgedragen wordt en de personen die dat doen zijn minstens net zo belangrijk als de inhoud.

Duurzaamheid is nogal wiedes

Ik geloof dat oplossingen vandaag de dag multidimensionaal moeten zijn en altijd gevonden moeten worden op het snijvlak van markt, maatschappij en medewerkers. Duurzaamheid is randvoorwaardelijk en soms zelfs de basis van het onderscheidend vermogen.