Bas

Bas van Haastrecht

Ik ben een allround merkenbouwer die van heel veel dingen een ‘beetje’ weet en daarom in staat is tussen allerlei disciplines, hokjes, pijlers en vooral mensen bruggen te bouwen en verbindingen te leggen. Als systeemdenker zoek ik naar gedeeld draagvlak en gedeeld belang als basis voor verdere actie. Het zijn eigenschappen die naar mijn bescheiden mening in tijden van transitie erg belangrijk zijn.

Daarbij ben ik een snelle denker, die in staat is om zowel op een abstract als concreet niveau te werken. Ik schakel makkelijk tussen mijn rechter en linker hersenhelft en combineer gedegen analyses met creatieve vertalingen. Het maakt dat ik strategische visies snel kan omzetten in tastbare oplossingen. Daarnaast beschik ik over een groot kritisch vermogen. Dat zorgt ervoor dat ik zowel scherp kan beoordelen ‘wat er is’ als anderen kan inspireren en gidsen naar ‘wat er kan’.

Ik word zowel ingeschakeld als strategie coach die processen faciliteert als (interim) adviseur die oplossingen aandraagt en mee helpt uitvoeren. Merk- en communicatiedenken spelen daarin meestal een hoofdrol.

 

De stappen naar This Is Why

In 1989 ben ik gestart in de reclame. Al vrij snel merkte ik dat het zoeken naar en vastleggen van ‘de essentie’ mij sterk bezig hield. Vanuit de overtuiging dat de gemiddelde consument liever niet naar reclame kijkt, ben ik me vervolgens gaan verdiepen in andere disciplines waar het creëren van relevantie voorop stond.

Internal branding, experience marketing en merk activatie waren tussenstops naar het besef dat merken en organisaties steeds meer beoordeeld en gekozen zullen worden op basis van de waarden die ze vertegenwoordigen. Sinds 2005 houd ik me daarom vooral bezig met vraagstukken waarin organisaties een goede balans weten te vinden tussen de markt, de maatschappij en hun medewerkers.

Tussen 2007 en 2012 was ik partner in Social Engagement Consultancy, een bureau waarin we maatschappelijke platforms bouwden voor onder andere KPN (het Mooiste Contact Fonds), Deloitte (Fair Chance Foundation) en Delta (Zeeland fonds). In dit bureau heb ik ook het initiatief genomen voor het opzetten van de Maatschappelijk Imago Monitor.

Tussen 2012 en 2017 was ik partner in Hope & Glory, een bureau dat zich met strategie, concept en communicatie richtte op het stimuleren van duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Klanten waren onder andere ASN Bank, PGGM, PostNL, waterleidingbedrijf PWN en de Alliantie Verduurzaming Voedsel.

Begin 2017 is This Is Why opgericht en sindsdien heb ik voor meerdere klanten gewerkt. Zo ontwikkelde ik voor het Oranje Fonds (interim) de strategie voor samenwerking met bedrijven. Installatiebedrijf Feenstra hielp ik met het in beeld brengen van de energietransitie onder huishoudens. Ook ontwikkelden we de merkpositionering die vervolgens vertaald is in een merkpaspoort. En verschillende ondernemers op het gebied van voedselverspilling ondersteunde ik bij de positionering van het platform Verspilling is Verrukkelijk.

 

Andere avonturen

Sinds januari 2020 ben ik ondernemer in Palènpa. Dit bedrijf maakt bouwpakketten waarmee kinderen prachtige hutten kunnen bouwen. De palen en panelen worden met bouten en moeren in elkaar gezet waardoor ze herbruikbaar zijn en jarenlang meegaan. Dit bedrijf is een avontuurlijke jongensdroom die ondertussen best serieus is geworden.

In juni 2020 heb ik het platform HeelHaarlemmermeer gelanceerd. HeelHaarlemmermeer is een podium voor sociale en groene duurzame initiatieven binnen de gemeente Haarlemmermeer. Het doel is om bij te dragen aan een rijkere voedingsbodem voor snellere verduurzaming. De initiatieven worden – naast de campagne zelf – onderling verbonden middels de Sustainable Development Goals. HeelHaarlemmermeer is ontstaan vanuit de persoonlijke wens om een concrete bijdrage te leveren aan het verduurzamen van de plek waar ik woon en leef.

 

Het is mensenwerk

Het is mijn overtuiging dat in alle strategische keuzes er veel ruimte moet zijn voor persoonlijke inbreng. Mensen projecteren wie ze zijn in wat ze doen. Hun persoonlijke overtuigingen en dromen zijn daarom een bron van energie voor de organisatie.

Alles is communicatie

Vanuit mijn achtergrond als merkenbouwer en communicatiemaker heb ik ervaren ik dat de communicatieve waarde van plannen en vooral voorbeeldgedrag wezenlijk zijn voor het inspireren van organisaties en teams. ‘Het verhaal’ van een strategie, de manier waarop die uitgedragen wordt en de personen die dat doen zijn minstens net zo belangrijk als de inhoud.

Duurzaamheid is nogal wiedes

Ik geloof dat oplossingen vandaag de dag multidimensionaal moeten zijn en altijd gevonden worden op het snijvlak van markt en maatschappij. Duurzaamheid is randvoorwaardelijk en soms zelfs de basis van het onderscheidend vermogen.